Nye medier går tilbage anført af Facebook i frit fald



'Medieudviklingen 2023' er nu klar. (Foto: © Agnete Schlichtkrull)

DANMARK - ’Medieudviklingen 2023’ fra DR Analyse er netop udkommet med en lang række indsigter fra året, der er gået. Udover tilbagegang blandt nye medier peger medieanalytikerne blandt andet på, at live-sening af tv lever i bedste velgående, og at det ser ud til at væksten i podcast-lytningen er aftagende.

Per M E Christiansen, DR

Danskernes brug af sociale medier og især Facebook falder. Det samme gælder brugen af flere af de største streamingtjenester. Det betyder blandt andet, at Netflix nu er røget ud af top tre.

Som tidligere år bruger vi fortsat mere end syv timer på medier hver eneste dag. Det dækker dog både over en ujævn fordeling mellem aldersgrupper, og at vi ofte bruger flere medier samtidig.

Det fremgår af ’Medieudviklingen 2023’, som udkommer i dag, torsdag den 25. januar. Bag rapporten står DR Analyse, der før hed DR Medieforskning.

Streaming og traditionelt tv står ifølge rapporten for 45 procent af danskernes tid på medier i 2023. Lyd i form af radio, musik, podcasts og lydbøger står for 28 procent. De trykte og webbaserede tekstmedier ligger stabilt på 12 procent. Sociale medier og spil fylder 18 procent med en ulige fordeling imellem aldersgrupperne, da forbruget blandt de 15-24-årige udgør hele 40 procent.

Rapport med mange indsigter

Ligesom tidligere år rummer DR Analyses omfattende status på medieåret 2023 en lang række indsigter. Udover tilbagegangen blandt de ’gamle nye medier’ fremhæver medieanalytikerne to andre markante tendenser fra 2023, som er:

  • Live-tv lever i bedste velgående. Selvom traditionelt tv hvert år fylder mindre, og streaming vinder frem, har vi ikke vendt live-seningen ryggen. Mere end halvdelen af tv-forbruget blandt danskerne er live trods masser af on demand-indhold på hylderne hos streaming-tjenesterne.
  • Radiolytningen falder fra et højt niveau, mens podcast-lytningen stadig går frem selvom væksten er aftagende. For første gang har medieanalytikerne set et fald i den ugentlige dækning blandt de 15-24-årige. Det skyldes ikke nødvendigvis en podcastmætning. Tværtimod angiver størstedelen af de unge podcastlyttere, at de mangler indhold at lytte til. Det står i kontrast til de voksne lyttere på 25-64 år, som siger, at de mangler tid til at lytte til alt det indhold, de gerne vil høre.

Tilbagegang for de ’gamle nye medier’

I forhold til brugen af sociale meder skriver DR’s medieanalytikere, at 2024 kan blive det år, hvor under halvdelen af danskerne dagligt er på Facebook. Faldet sker for andet år i træk og i 2023 endda endnu hurtigere end året før. Der er tale om et fald siden 2021 på 9 procentpoint fra, at knap 68 procent af os er på Facebook til nu 59 procent.

Men faldet sker også på tværs af alle de mest brugte sociale medier. Selv TikTok oplever et fald. Den daglige brug af sociale medier blandt danskere mellem 15 og 75 år faldt fra 83 procent i 2022 til 77 procent i 2023. Faldet sker især blandt unge og ældre.
 

Mads Emil Lidegaard, analysechef i DR Analyse i direktørområdet Strategi og Brugere. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Vækst hos TV 2 Play og DRTV

Som nævnt falder brugen af flere af de største streamingtjenester også. Netflix må vige pladsen i top tre målt på dagligt minutforbrug, men også HBO Max og Discovery+ går tilbage. Alligevel fortsætter væksten i danskerne samlede daglige minutforbrug på streamingtjenesterne med næsten seks minutter. Fra 71 minutter i 2022 til knap 77 minutter i 2023.

Den største udvikling ses hos de tre mest brugte streamingtjenester. YouTube styrker sin topposition trods faldende dækning, men også TV 2 Play på andenpladsen og DRTV på tredjepladsen oplever vækst, hvilket også er medvirkende til detroniseringen af Netflix.

Om udviklingen i tv-markedet skriver DR’s medieanalytikere:

- Det er en sum af mange faktorer, men særligt sportsindhold ser ud til at have en afgørende betydning. Hos TV 2 er det de dedikerede sportskanaler, TV 2 Sport og TV 2 Sport X, der går frem. Også DR nyder i opgørelsen godt af visningsrettigheder på flere markante sportsbegivenheder i 2023, heriblandt VM i herre- og kvindehåndbold (delt med TV 2) og Wimbledon. Endelig har Viaplay Group, der har sport som kerneindhold, vist kvindernes VM i fodbold, hvilket også har en synlig effekt på kanalfamiliens sommerniveau sammenlignet med året før.

På listen over de 20 mest sete udsendelser i 2023 indtager sportsudsendelser da også hele 14 pladser.

Bredt dækkende nyhedssites går tilbage

DR Analyse har også set på brugen af nyhedsmedier på nettet. Bortset fra tv2.dk går de fleste bredt dækkende nyhedssites tilbage, når man sammenligner det gennemsnitlige daglige antal sidevisninger i 2022 og 2023 for de ti største mediesites i Danmark. Det sker trods et nyhedsbillede, der er præget af krig i Europa og Mellemøsten, vildt vejr og andre markante begivenheder.

Bortset fra historien om den 13-årige pige fra Kirkerup, der forsvandt og blev genfundet i april 2023, kan alle væsentlige trafik-peaks i 2023 tilskrives vejrbegivenheder som for eksempel stormfloden i oktober og stormen Pia i december.
 

Per M E Christiansen, DR

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024