CO2-udledningen fra solgte varer sænkes markant i Coop



CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte fødevare faldt med over én procent i Coops butikker i 2022. (Foto: Coop Danmark)

Coop rapporterer en markant reduktion i CO2-udledningen fra deres solgte varer i 2022, med en fortsat positiv tendens i 2023. Dette er hovedsageligt et resultat af danskernes skiftende indkøbsvaner.

Af Jørn Kildall

Forbrugeradfærd bærer grønt præg

I løbet af 2022 er CO2-udledningen fra den gennemsnitlige solgte vare i Coop faldet med lidt over én procent. Det resulterede i en samlet reduktion på 50.000 ton CO2 i Coop's samlede udledning. Ifølge Jonas Engberg, klimachef i Coop, er det et direkte resultat af forbrugernes ændrede adfærd: "Kunderne vælger mere grønt og mindre kød. Det er vigtigt, for vi har alle en opgave med at sænke klimaaftrykket fra vores forbrug. Det er også væsentligt for Coop, at vi nærmer os målsætningerne i vores klimaplan."

Coop's indsats for klimaforandring

Coop har introduceret forskellige initiativer for at fremme klimavenlige valg hos forbrugerne. Eksempelvis Coop's app, der bruges af en halv million kunder hver uge, hvor kunderne kan se klimaaftrykket for de varer, de køber.

Madprogrammet GoCook, der siden 2006 har sendt gratis råvarekasser med grøntsager til elever i 4. til 8. klasse, er et andet eksempel på et klimavenligt initiativ. I 2022 lavede 160.000 skolebørn fra 6.700 skoleklasser grøn mad med Smagekassen.

Et tredje eksempel er Klima Kvickly, Coop's klima-laboratorie i Aarhus. Her tester Coop forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind.

Klima Kvickly: En succesfuld innovationsmotor

Klima Kvickly har været en værdifuld platform for Coop til at teste og implementere innovative tiltag. Et af disse er mærket "Tag den forreste". Mærket er blevet testet i et år, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent. Det er nu blevet implementeret landsdækkende i kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen.

Samlet set har disse initiativer i Klima Kvickly ført til, at klimaaftrykket fra den gennemsnitlige solgte vare i butikken over det sidste år er reduceret med 14 procent. Disse tiltag vil gradvist blive udrullet i Coops butikker for at fastholde den positive tendens i danskernes klimapåvirkning fra fødevareforbrug.

Denne rapport fra Coop understreger potentialet for effektivt at bekæmpe klimaforandringer gennem ansvarlig forbrugeradfærd og virksomhedsinitiativer.
 

Jørn Kildall

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024