De ældre bliver drænet for hjælp i jagten på effektivisering og skattelettelser



Thomas Monberg, Folketingskandidat for Socialdemokratiet i Horsens kommune og Østjylland

Det er hovedløst, at blå blok vil fyre en masse medarbejdere i den offentlige sektor for at finansiere skattelettelser, når vi har brug for hænder. 

Af Thomas Monberg, Vangevej 24, 8700 Horsens.
Folketingskandidat for Socialdemokratiet i Horsens kommune og Østjylland.

Særligt i sundhedsvæsenet mangler vi både læger og sygeplejersker, så vores sundhedspersonale ikke brænder sammen på grund af stress. 

Tværtimod mener jeg, at skal vi ansætte flere i sundhedssektoren, så vi kan få en god og nær behandling på vores sygehuse med medarbejdere, som ikke er slidt op, fordi de har alt for meget at se til. 

Vi har et særligt ansvar over for vores ældre, og et rigtig godt eksempel er, at vi ofte glemmer dem i vores iver for at effektivisere og spare overalt, hvor det kan lade sig gøre. Et rigtig godt eksempel er inden for digitalisering, hvor vi ganske enkelt glemmer, at de ældre ikke har de samme forudsætninger. 

Vi skal logge på NemID, MitID og svare det offentlige gennem digital post. Alt foregår digitalt i dag, og det kan være udfordrende for alle. Men hvad der skaber små problemer for mig og andre, er ofte helt uoverskueligt for dem, der ikke er vokset op med de digitale løsninger. 

Forleden talte jeg med Inge, som er 78 år gammel og har dårlig hofte. Hun sagde, at hun blev nødt til at overlade alt kontakt med sygehuset til sin datter, og det synes hun ikke var rart. Hun var ked af, at hun skulle lægge den byrde over på datteren. For selvom hun godt kunne forstå beskederne fra sygehuset, kunne hun ikke finde ud af at bruge computeren på den måde, som hun skulle. 

Den samtale satte mange tanker i gang hos mig, for Inge er heldig, at hun har en datter, som gerne vil hjælpe hende. Hvad skulle hun egentlig gøre, hvis hun ikke havde datteren til at hjælpe? 

Prøv engang at tænke på de som på den ene side mangler de digitale kundskaber og på den anden side heller ikke har et godt netværk, der kan støtte dem. De må ty til tilfældige personer, som kan hjælpe med kommunikationen med sygehuset og det offentlige. Det betyder både, at de må lægge deres tiltro i hænderne på nogle mennesker, de ikke kender, og samtidig er deres data i fare for at blive misbrugt. 

Det er som om, at staten har besluttet, at vi kun er gode og legitime borgere, hvis vi kan logge på via NemId eller MitID og bruge vores digitale post til alt, så vi kan spare staten penge ved at klare den digitale selvbetjening. 

Det er simpelthen ikke i orden. Det duer ikke, at blot der er en digital selvbetjeningsplatform, så sætter vi et hak ved, at dén funktion er løst. Vi bliver nødt til at gøre det bedre for vores udsatte og svage ældre, som ofte har et stort behov for at være i kontakt med sundhedsvæsenet. Der skal være plads til, at vi ikke alle er superdigitale og effektive. 

Hvordan vi gør det bedst muligt, vil jeg gerne diskutere, men jeg synes, at det er uværdigt, at mange ældre bliver presset til at blive umyndiggjort før tid. Det skal ikke være en computer, der skal hjælpe den ældre. Det skal være en person af kød og blod. Det er et emne, som jeg meget gerne vil tage med mig i Folketinget, hvis jeg bliver valgt som Folketingsmedlem.
 

Thomas Monberg

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024