Debat: Planlæg 15 minutters bydele i Horsens



Allan Skou Larsen, opstillet til byrådet for Enhedslisten som nr. 3

I stedet for store veje, skal vi udvikles lokale nabolag, hvor beboerne skal kunne gå og cykle til alt!

Af Allan Skou Larsen, Svalevej 17, 8700 Horsens
Opstillet til byrådet for Enhedslisten som nr. 3

Større byer er gennem årene bygget op med færdselsåre og ringveje, der skulle være tidsbesparende. Men de er med den alt for store privatbilisme i byerne endt med at være de rene tidsrøvere.

Derfor skal byernes infrastruktur tænkes om!

Børnefamilierne i Østerhåb bruger mange timer om ugen på pendling til hverdagens nødvendige ture, indkøb, skole, bibliotek, sundhedsbesøg, børne- og ungdomsaktiviteter, cafebesøg mv.

Leder af et parisisk byudviklingscenter Carlos Morena inspirerer med hans spørgsmål: ”Hvorfor er det ikke byen, der tilpasser sig vores behov? Hvorfor har vi tilladt at lade byen udvikle sig i en forkert retning så længe?

Sparet transporttid bør bruges til engagement og meningsfuldt samvær i lokalområdet. 15-min. bydele forbedrer miljø og klima, skaber et sundt liv for beboerne fysisk og mentalt og støtter lokale butikker i stedet for indkøbscentre, med trafik gennem byen.

Det vil tage tid at vende byens infrastruktur fra trafikkaos til lokale 15-minutters-kvarterer, men vi skal begynde nu. Også i Horsens!

Et eksempel på en bydel, der burde blive en selvkørende lokal enhed, er Sønderbro. I dag ødelagt af en stærk trafikeret Sønderbrogade.

Luk af for biler i begge ender og skab samlingssteder, lokale butikker, småværksteder, biblioteksfilial, cafeliv. Udvid Spedalsø Torv.

Horsens kan redes, men det kræver en anden ambitiøs byudviklingsstrategi, hvor byrådet og lokalbefolkningen bestemmer og byggematadorerne er deres tjenere!

Kom til min og Enhedslistens rundvisning på Sønderbro og hør nærmere om 15-minutters-bydele, torsdag 30. september kl. 16.30, start på Spedalsø Torv.
 

Allan Skou Larsen

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024