Digital kalendergymnastik giver færre konflikter på skole



(Arkivfoto)

Elever i centerklasserne på Hovedgård Skole får ro i hovedet af at bruge apps på mobil og tablet.

To digitale opfindelser på enten mobiltelefonen eller tabletten har gjort skolegangen nemmere for de ca. 85 elever med primært autisme og ADHD, der går i centerklasserne på Hovedgård Skole.

Det viser sig nemlig, at de oplever færre konflikter og mere ro i klassen, når de bruger digitale struktur apps til at holde styr på deres kalender.

Skolen har det seneste år haft udviklingen af de digitale værktøjer - Mobilize Me i de små klasser og PlaNet i de større - som særligt indsatsområde. De to apps skaber overblik over både skole- og fritidslivet. For at få redskaberne udbredt mest muligt har skolen i det forløbne år uddannet særlige superbrugere til at guide elever og forældre i at bruge den digitale tjekliste over deres børns gøremål.

Og det har givet resultater, mener pædagogerne Carsten M. Christensen, der arbejder med Mobilize Me hos de små elever i indskolingen og Tine Lyne Rahbek, der bruger PlaNet i de større klasser.

- Vi har jo brugt kalenderværktøjer i mange år i form af piktogrammer. Men de nye apps er hurtigere og nemmere at arbejde med. Eleverne i indskolingen er lige små nok til selv at kunne styre kalenderen fra skærmen, men hvis forældrene sørger for at lægge tidspunkterne ind, kan børnene koncentrere sig om billederne. Og når vi siger til de små elever, at "det klarer du jo helt selv", så bliver de pavestolte, og det får dem til at vokse.

Tine Lyne Rahbek supplerer:

- Vi mærker helt klart færre konflikter i hverdagen, når det ikke er os, der dikterer, hvad eleverne skal men kan lade værktøjerne gøre det. Det handler om at få overskueliggjort dagens gøremål og træne børnene i selv at træffe beslutninger om, hvad der skal lægges ind i kalenderen.

Ifølge de to pædagoger er de digitale værktøjer også med til at integrere eleverne i det omgivende samfund:

- Med kalenderen på deres telefon skiller de sig ikke ud, som de ville gøre det med et piktogram. De kan spejle sig i andre unge, og det er godt.

Brugen af de digitale apps er en del af et stort tværorganisatorisk projekt i Horsens Kommune og kører foreløbig som pilotprojekt på Hovedgård Skole.

Torben Schulz Jensen, der er pædagogisk leder, glæder sig over, at resultaterne allerede begynder at vise sig i form af færre konflikter i hverdagen. Men ifølge ham tegner der sig også et billede af, hvad man skal være særlig opmærksom på for at få det fulde udbytte af de to apps.

- Som det er nu, kan indholdsdelen blive for bøvlet at arbejde med for eleverne, og de kan føle sig stressede, fordi de skal navigere rundt på forskellige platforme. Hvad det angår, kunne det være godt at samle strukturen på én platform. Vi oplever desuden, at de små elever kan være styret af at have en mobil i hånden og let fristes til at spille spil. Det kan give konflikter. I stedet for at lade eleverne bruge værktøjet individuelt håber vi derfor på at få skabt en fælles brug af Mobilize Me i klasserummet.

I Horsens Kommune er planen, at Mobilize Me skal følge børnene fra daginstitution til skole og gerne helt ind på voksenområdet.

Fakta

 

Mobilize Me

  • Støtteværktøj der visualiserer hverdagens gøremål ved hjælp af billeder, farvekoder og tidsmarkører
  • Udviklet til børn, unge og voksne med en kognitiv forstyrrelse som f.eks. autisme, ADHD, demens og senhjerneskade
  • Skaber sammenhæng og sikrer stabile rammer

PlaNet

  • Står for Plan + Netværk
  • Skaber større kontakt mellem brugeren og hans/hendes støttepersoner
  • Udviklet til personer med kognitive udfordringer
  • Brugerne bliver mere selvstændige
     

Lignende artikler

Vibeke Juul

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Vi er ikke som de andre
27. mar 2024