Folketingets formand så på tog-mulighederne i Hovedgård



I rækken af politiske besøg på perronen i Hovedgård var Lokalrådet nået til Folketingets formand Henrik Dam Kristensen. Desværre måtte Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen melde afbud, men der var et flot fremmøde i Hovedgård.

Hovedgård Lokalråd var repræsenteret af formand Ejvind Olsen, Vagn Christensen og rådets kasserer Niels Povlsgaard. Borgmester Peter Sørensen deltog også i mødet, og havde medbragt en erhvervspraktikant og Andreas Boesen.

Henrik Dam Kristensen var godt orienteret om situation i Hovedgård, og havde læst rapporter og svar fra trafikministeriet, og Hovedgård Lokalråd satte ham ind de forskellige detaljer.

Vi beder om 1 minut

Fra Ejvind Olsen og lokalrådet lød der samme opfordring til Dam Kristensen som var blevet fremsagt til alle tidligere politikere som havde besøgt stationen: 1 minut! Vi beder om 1 minut – hvor et enkelt regionaltog – en gang i timen - skal gøre holdt ved Hovedgård station.

Der var masser af forståelse fra Henrik Dam Kristensen, der som og erfaren politiker og tidligere transportminister fortalte at han ikke ville love noget eller give garantier, for tingene kan hurtigt ændre sig i politik. Han havde fuld forståelse for hvorfor et togstop i Hovedgård er en god idé og vil arbejde på at man kommer nærmere en realisering.

Flot arbejde af lokalrådet og kommunen

Henrik Dam Kristensen havde masser af ros til Hovedgård Lokalråd og Horsens Kommune for deres arbejde med at undersøge muligheder. Borgmester Peter Sørensen arbejder sideløbende på at få embedsmændene i trafikministeriet og i Horsens kommune til at sætte sig sammen og arbejde på at opnår fælles forståelse for projektet – så man taler samme sprog i København og Horsens.

Henrik Dam Kristensen bad også om, at man prøvede at se Hovedgård Station som en del i et endnu større overordnet projekt om dansk trafik og infrastruktur. Man skal se på trafikken mellem Sjælland og Fyn/Jylland som en afbrudt ring – her kunne en udvidelse af skinnerne på Fyn og på strækning op til Aarhus være en del af ringen, og en mulig Kattegatforbindelse ville kunne slutte ringen.

Der var enighed om at der på landspolitisk plan – blandt de fleste af Folketingets partier – er et ønske om at binde land og by tættere sammen med kollektive trafikløsninger. Det er vigtigt at vi flytter en del af trafikken væk fra den individuelle transport, for eller sander vores vejnet hurtigt til igen, kunne Henrik Dam Kristensen fortælle og brugte blandt andet Køge Bugt-motorvej som eksempel. Her slæber trafikken sig ad sted i myldretiden på trods af den blev kraftig opgraderet for få år siden.

Endelig er der hele debatten om klima, hvor de fleste partier er enige om at der skal ske noget meget snart, hvis vi skal nå de aftalte klimamål.

Lignende artikler

Jørn Kildall

Løbende annoncer

Ugens Annoncer

Seneste video

Østbirk Kirke
29. maj 2024