Rallysporten kom ind med modermælken



I Østbirk bor familien Fisker hvor Christian og Åse, samt sønnerne Jens og Søren, hvor alle går op i rallysporten. Kun tre dage efter sin 14-års fødselsdag fik Jens endelig muligheden for at være co-driver ved sit første løb.

Torsdag 13. august fyldte Jens Fisker 14 år og allerede tre dage efter fik han en kæmpe fødselsdags gave, da han ved et løb – et såkaldt rally-sprint – på Nysum-banen nord for Hobro, fik lov til at trække i brandhæmmende undertøj, tage køredragten på, handsker og bære den store hjelm.

To gange Jens i Volvoen

På Nysum-banen kørte man disciplinen Rally-sprint som er meget publikumsvenlig, da bilerne kører stærkt og laver flotte manøvrer. Men pga. de stramme Corona-regler måtte hvert hold kun stille op med fire mand per bil og der var sat tid af til toiletbesøg – man måtte heller ikke komme i kontakt med de andre hold.

Det var meningen at Christian Breum Fisker skulle have kørt som co-driver, men Christian talte med Jens Møibæk som var fører af bilen om de ikke kunne overraske Jens Fisker og give ham et par løb som fødselsdagsgave?

- Vi overraskede Jens, min søn, ved at give ham to omgange på banen som co-driver sammen med Jens Møibæk. Det gik over alt forventning syntes vi begge to, fortæller Christian Breum Fisker.

Jens Fisker er vokset op med jargonen i rallysporten og har også en bilsimulator stående hvor han træner intenst. Han har kørt gokart siden han var fire år gammel og er ifølge sin far rigtig dygtig til at aflæse en bane. Jens Fisker er glad for endelig at kunne tage plads i co-driver sædet da han indtil nu kun har stået udenfor og kigget på når bilen kørte ud og Jens forklarer:

- Det er meget federe at sidde inde i bilen end at se det udefra. Jeg har nået det næste level og det er godt. Jeg har kørt meget i simulatoren, men det her er bare meget bedre.

En af co-driverens opgaver er også at holde øje med hvor chaufføren kører på vejen og give informationer om vejens forløb. Christian Breum Fisker uddyber:

- Som co-driver kan man mærke alle reaktioner i bilen… om chaufføren kører optimalt. Vi har som regel gået banen igennem – på gåben – inden et løb for at se hvordan belægningen er osv. Her kunne Jens hurtigt se og fortælle hvor det var optimalt at køre.

Må selv køre når han bliver 17 år

Allerede nu glæder Jens Fisker sig til at blive 17 år, så han kan tage kørekort og selv får muligheden for at sætte sig i førersædet på de potente rallybiler. I Rallysporten gælder det også, at 17-årige skal have en erfaren bilist med i passagersædet.

Christian har kun kørt som co-driver siden han begyndte i rallysport i 2008, men planen er at han selv skal være chauffør og Jens Fisker skal være hans co-driver.

- Vi er ved at bygge en rallybil som gerne skulle stå klar i 2021. Vi kalder os for Fisker Motorsport og det er Jens og Søren som har valgt farven på bilen, griner Christian Breum Fisker.

Respekt for farten

Christian begyndte i sporten som voksen og mener at hans rutine som bilist har givet ham respekt for farten. Han mener også at fordi Jens har været i sporten hele sit liv giver det ham den naturlige respekt for de voldsomme kræfter der er på spil i en rallybil.

For at være aktiv deltager i rallysporten skal man både have kurser og licens. I september skal Christian og Jens på klubrallykursus i Horsens. Her kan folk komme ind fra gaden med deres egen bil og få et kursus og prøver kræfter med sporten.

- Det er her alle skal starte også selvom de ”kun” skal være co-driver. Vi får teori inden vi kommer på banen, hvor vi kører i vores egen private bil. Det er begyndelsen på Jens’ licens og efter kurset, kan han fortsætte på et rigtig rallykursus og få sin co-driver licens, siger Christian Breum Fisker.

Kurset kan hurtigt skille fårene fra bukkene – da nogle bliver køresyge at de heftige manøvrer man bliver udsat for, og i en rigtig rallybil er der ingen lydisolering, affjedringen er hård og det lugter lidt af benzin og af brændt gummi og Jens Fisker fortæller:

- Da vi kørte på Nysum-banen var det 32 grader udenfor og inde i bilen målte vi 46 grader. Vi havde hjelm, køredragt og brandhæmmende undertøj på… så det var dejligt, siger han ironisk.

Jens drømmer om at køre selv

Selvom Jens kun er 14 år, er hans første og største drøm at komme ud og køre selv. Lidt beskeden fortæller han, at han ikke har så mange mål. Der er ikke længere professionelle rallykørere i Danmark, men der er nogle professionelle co-drivere som kører mange internationale rallyløb. De er en form for stjerner og det er også dem Jens kigger efter som sine forbilleder.

Christian fortæller at co-driverens rolle også er at ”læse” chaufføren og forklarer:

- Man kan i princippet sætte en sæk kartofler i co-driver sædet, men chaufføren kan jo ikke huske vejen i hovedet og hans ”performance” afhænger jo af den som sidder ved siden af. Nogle gange skal vi give chaufføren ekstra energi hvis han er lidt mut og opildne ham. Andre gange skal vi kunne dysse ham ned, når han bliver for modig – vi kan hurtigt mærke om chauffører kører efter det som bliver læst op eller han kører efter det han kan se.

Skal køre i 24 timer

Jens skal deltage i en virtuel udgave af Le Mans-løbet hvor man skal køre i 24 timer. Løbet bliver kørt i simulatoren og er en erstatning for det traditionelle udholdenhedsløb som også er Corona-ramt. Her er kosten, søvnen og konditionen lige pludselig vigtig, for man kan ikke gennemføre et 24 timers løb på energidrik alene.

Dårlig taber eller god vinder?

I rallysporten kan mange ting gå galt; en chauffør laver en fejl og bilen ryger af vejen og havarerer. Mekanisk er der mange dele som kan svigte når de udsættes for voldsomme belastninger, og far Christian er spændt på hvordan Jens vil tage det når han oplever første gang at skulle udgå af et rallyløb.

- Jeg har aldrig lært at tabe… jeg bliver så utroligt skuffet. Det samme gælder vist også for Jens. Hvis han taber i brætspil, så ligner han mig, konstaterer Christian Breum Fisker.

Jens skal snart konfirmeres

Jens Fisker skal konfirmeres i slutningen af august og han ønsker sig penge, så han kan få købt sin egen køredragt, handsker og hvad der ellers hører til rallysporten.

Drømmen om at blive afhentet i kirken i en rallybil er ikke muligt, da bilerne kun må bruges til løb og ikke må køre på offentlige veje - her skal de transporteres på trailer. Bilerne må kun køre på dertil indrettede baner til motorsport og på aflukkede veje som er godkendt af politiet.

For at være i god form træner Jens håndbold to gange om ugen og reflekserne træner han i rally-simulatoren. Familien er også meget bevidst om at få den rigtige kost og særligt op til løb er der stort fokus på maden.

Der er masser af forberedelser op til et løb og når man sidder i bilen med høj hastighed, arbejder hjernen på højtryk og der er mange beslutninger som skal tages på et splitsekund. Selvom det er en hård sport, er Jens og Christian begge enige om, at rally er verdens fedeste sport!

Kildall

Følg Østbirk Avis Østjydsk Avis på Facebook

Lignende artikler

Jørn Kildall

Løbende annoncer

Mest læste artikler

Ugens Annoncer

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Seneste video

Tåning jazz 2018
01. aug 2021